Friday, 27 January 2012

~~baca laa sumee..... ~~

Latihan Sukan utk murid2 mewakili sekolah telah aku laksanakan tadi.Abis jek latihan tu..aku bw salah sorg murid kelas aku p bandar utk cari kain langsir kelas. Dalam perjalanan, dia ternampak ayah dia.. dan dia memberitahu aku. Murid : cikgu, itu papa saya.. Aku : Ooo.. buat pe dia ke bandar? cari barang? Murid : Nda lah cikgu, papa saya kerja Pirate (pemandu kereta sapu) Aku : ooo ok la tu... Murid : kadang2 RM100 sehari dapat cikgu. Aku : Ok la tu..banyak juga tu.. Murid : Tapi kami hari2 makan sayur jak cikgu.. Aku : Sayur je kamu makan? Ikan, lauk2 len xde? Murid : Tiada cikgu.. Sayur jak.. Aku pon kata untuk memberi nasihat konon.. Aku : Ok pe sayur... bagus juga makan sayur.. Murid : Tapi.. hari2 makan sayur kubis jak cikgu, mana bagus juga.. Aku : Hari2 kubis je? makan lah sawi ke, carrot ke.. Murid : entah lah cikgu, hari2 kubis jak Aku pon bgtau murid aku Aku : Takpa.. mungkin bapa kamu tu perlu jimat wang..kamu kan tahun ni UPSR, banyak lagi nak guna duit..nak beli buku kamu lagi... Murid : hmmm.. Moral : Bersyukurlah dengan apa yang kita ada.. sekurang2nya kita cukup makan, pakaian dan tempat tinggal utk berlindung dari sebarang bahaya.. tapi..macam murid aku.. serba-serbi kekurangan... ingatkan aku juga teman2..sekiranya aku juga turut terlupa dengan nikmat yg dah ada..dan aku masih mengeluh.. sekiranya aku tidak pandai bersyukur.. nasihatilah aku... ***** tiba2 rindu kat family di Kg..

No comments:

Post a Comment